I bund og grund er det som Per i Bilka reklamen ”Far til 14”. Man er et serviceorgan for børnene og trænerne. Det tager en stor del af ens fritid, og man kan til tider føle sig træt og udmattet J

Når det så er sagt, så er det at være holdleder en fantastisk måde at være sammen med ens egne børn og de andre svømmere på.

Holdlederens roller er jo netop med til at skabe nogle gode vilkår for svømmerne og aflaste trænerne, så de kan koncentrere sig om svømmerne og deres løb til stævnerne. Til stævnerne sørger vi holdledere bl.a. for supplerende forplejning til holdet, informere svømmerne omkring hvad og hvornår de skal svømme, og sender dem til ”opvarmning” i god tid, således de er helt klar og fokuseret til deres løb -  informationsbehovet her er selvfølgelig varierende alt efter hvilke årgange vi har med til stævnerne.

I marts måned havde jeg, som holdleder, fornøjelsen at deltage i 2. holdets træningslejren i Lloret del Mar (Spanien). Alle svømmerne havde glædet sig og det blev en fantastisk tur – på trods af lidt udfordringer under vejs.

Vi mødte alle op i Bolbro for at kører sammen i bus til Hamborg, hvor vi skulle flyve fra. Og turen startede med, at vi alligevel måtte en tur over universitetet, da holdets træner Nicolai havde glemt sit pas. Men vi kom afsted og nåede Hamborg i god tid. Opholdet i Hamborg Lufthavn blev dog længere en planlagt, idet flyet til Barcelona endte med at være ca. 4 timer forsinket.

Vel ankommet til Lloret del Mar sent om aftenen, blev vi indlogeret på et dejligt hotel, hvor vi fik lidt sen aftensmad og så var det ellers tiden at komme til køjs, så svømmerne kunne være friske til dagen efter, hvor træningen skulle starte.

Dagene bestod af to træningspas i det store 50-meter med bassin, og fritiden blev bl.a. brugt til solbadning og badning i hotellets pool. Nogle gik ture eller løb sig en tur, og torsdag morgen havde vi yoga på stranden til solopgangen, hvorefter turen gik til Barcelona, hvor Maria guidede os rundt til de mest kendt seværdigheder.

Midtvejs i træningslejren blev 1/3 af gruppen ramt af maveonde, hvor nogle skulle holde sig meget tæt på toilettet i 1 dags tid. Men alle kom heldigvis ovenpå igen og var med til sidste dags træningsprogram.

Ud over de små bump, der var på vejen, havde vi nogle dejlige dage med god træning blandet med fritid og turen til Barcelona.

Så alt i alt kan jeg varmt anbefale, at man som forældre melder sig på de forskellige holdleder-teams, idet det giver nogle fantastiske timer og turer, ikke mindst med sine egne børn, men også med alle deres holdkammerater og trænere, som alle brænder for deres svømning.

Christian Pedersen
Holdleder og far til 3 svømmere.